Porządek musi być – zmiana sposobu numerowania zamówień oraz jak dowolnie ustawić numer kolejnego zamówienia w sklepie PrestaShop 1.6

Odpowiednia numeracja zamówień, składanych przez klientów w naszym sklepie internetowym, pomaga w utrzymywaniu tam porządku i dobrej organizacji. Niestety, twórcy PrestaShopa w wersji 1.6 postanowili, nie wiedzieć czemu, spłatać jego użytkownikom małego figla. Stwierdzono, “w sumie może warto zrobić tak, żeby zamiast standardowego numeru zamówienia wyświetlany był losowy ciąg znaków?”, po czym wcielono ten iście diaboliczny pomysł w życie. Dzięki temu zarówno klient, jak i sprzedawca, mogą obserwować w miejscu, w którym powinien pojawić się numer zamówienia, takie potworki, jak AEH1XC7EP czy OP6JRFB2A.

Nie musimy chyba pisać, jak bardzo coś takiego “ułatwia” to np. telefoniczne sprawdzanie statusu zamówienia przez klienta. Na szczęście można temu zaradzić w bardzo prosty oraz, co ważniejsze, bezpłatny sposób. Istnieją bowiem moduły, które są w stanie zmienić opisywany stan rzeczy na taki, który powinien być obecny w oprogramowaniu od początku, czyli zwykłą, prostą numerację od 1 aż do nieskończoności (oczywiście tylko, jeśli nasza baza danych to wytrzyma…).

Zmiana sposobu numeracji w sklepie – moduł “Numeryczna referencja”.

My polecamy bezpłatną wtyczkę od Greenmouse – można ją pobrać tutaj (w wersji 1.2), na oficjalnym forum PrestaShop.

Moduł jest bardzo prosty w obsłudze – wszystko sprowadza się się do jego zainstalowania, uruchomienia oraz odpowiedniego skonfigurowania.

Konfiguracja sprawdza się do wyboru, czy chcemy, aby zamówienia były numerowane na podstawie ich numerów ID (czyli po prostu z wykorzystaniem kolejnych, rosnących liczb – zależy nam właśnie na takiej możliwości), czy też za pomocą losowo wygenerowanych ciągów cyfr (co, według nas, raczej odpada, bo przecież zależy nam na utrzymaniu porządku, a nie pielęgnacji chaosu). Oprócz tego możemy dodać do wygenerowanych numerów zamówień kilka zer (w naszym odczuciu niepraktyczna opcja) oraz określić dla nich ewentualny prefiks (składający się maksymalnie z 3 znaków).

numeryczna referencja konfiguracja modułu

Jak widać, konfiguracja modułu nie powinna sprawić nikomu trudności.

Jeśli wszystko wykonamy poprawnie (co nie powinno być zbyt trudne nawet dla totalnie początkujących), to wszystkie zamówienia złożone od tego momentu będą opisywane w panelu administracyjnym oraz w wiadomościach mailowych, wysyłanych do klientów, za pomocą przyjaznej numeracji wykorzystującej cyfry arabskie.

Aby moduł działał w naszym sklepie prawidłowo, należy pamiętać o tym, by opcja “Wyłącz wszystkie nadpisywania”, dostępna w zakładce “Ustawienia zaawansowane” -> “Wydajność” pozostawała nieaktywna. W przeciwnym wypadku wtyczka nie będzie funkcjonować poprawnie.

Zwiększenie numeru następnego zamówienia

Jeden problem mamy już z głowy, jednak niektórzy sprzedawcy mogą zwracać uwagę na kolejny problem, związany z numerami zamówień. Chodzi mianowicie o kwestię podbicia numeracji początkowych zamówień, składanych w sklepie. Choć niektórym może wydawać się to kompletnie abstrakcyjne, to uwierzcie – klienci zupełnie inaczej postrzegają sklep, w którym ich zamówienie otrzymało numer np. 11, niż taki, w którym złożyli zamówienie o numerze 4398.

W pierwszym przypadku może dojść nawet do rezygnacji z realizacji zamówienia – w końcu czemu ktoś miałby kupować coś w sklepie, w którym wcześniej dokonano raptem kilku czy kilkunastu zakupów? Pojawiający się w takim przypadku brak zaufania, częściowo możliwy do zrozumienia, może przyczynić się nawet do ucieczki niektórych klientów. Z punktu widzenia e-sprzedawcy taka sytuacja nie jest zbyt pożądana. Jak zatem można jej zaradzić? Wystarczy zmienić aktualny numer ID, który będzie przypisany do następnego składanego w naszym sklepie zamówienia, a z którego będzie pobierany jego numer, używany w panelu administracyjnym i w wiadomościach mailowych.

Jak podbić numer kolejnego zamówienia w sklepie?

Aby dokonać zmiany numeru, należy wykonać maleńką operację w bazie danych. Zaprezentujemy ją na przykładzie aplikacji phpMyAdmin, jednak jeśli nasz hostingodawca oferuje inne oprogramowanie do zarządzania bazami danych, to cały proces powinien wyglądać podobnie.

W pierwszej kolejności należy zalogować się do bazy danych podpiętej do naszego sklepu internetowego (zapewne w wielu przypadkach będzie to dobra okazja, by przypomnieć sobie hasło do niej lub dokonać jego resetu).

phpmyadmin

Po zalogowaniu należy odszukać na liście tabel, znajdującej się po lewej stronie, pozycję „xx_orders” (gdzie „xx” to prefiks, który może być różny w zależności od tego, czy pozostawiliśmy go w wersji domyślnej, czy też dokonaliśmy jego zamiany).

phpmydamin tabela orders

Po kliknięciu i przejściu do tabeli wybieramy z górnego menu poziomego polecenie „Operacje”.

phpmyadmin operacje

Na wyświetlonym widoku interesuje nas sekcja „Opcje tabeli”, a dokładniej pole „AUTO_INCREMENT”. Znajdująca się tam liczba to numer następnego zamówienia, które będzie złożone w naszym sklepie. Możemy wpisać tam pożądaną przez nas wartość, np. 1025. Gdy już to zrobimy, zatwierdzamy operację przyciskiem „Wykonaj”, znajdującym się po prawej stronie…

phpmyadmin zmiana numeru zamówienia

…i gotowe! O pomyślnym zakończeniu całej operacji zostaniemy poinformowani stosownym komunikatem, wyświetlanym na ekranie.

phpmyadmin komunikat

Dzięki wykonanemu przez nas zabiegowi kolejne zamówienia, składane w naszym sklepie będą numerowane rosnąco, zaczynając od wprowadzonej przez nas liczby. Teraz możemy poczuć się jak doświadczeni e-sprzedawcy, którzy mają za sobą skompletowanie i wysyłkę znacznej liczby zamówień.

prestashop panel lista zamówień

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *