Knowband One Page Checkout – rzut oka (dłuższy) na moduł

Minimalizacja jako swego rodzaju trend przy projektowaniu sklepów internetowych jest dziś wszechobecna. Upraszczamy, ukrywamy i zmniejszamy wiele rzeczy – proces zakupowy, prowadzące przez niego formularze, metody płatności, a także wiele innych elementów. Gdzieś tam, daleko za horyzontem, majaczy minimalistyczna utopia, gdzie jedno kliknięcie przycisku załatwi za nas wszystko to, czego w danym momencie oczekujemy…ale zanim do tego dojdzie, upłynie w Wiśle jeszcze wiele wody. Nie znaczy to jednak, że mamy porzucić nasze działania, wpisujące się w ten nurt. Wręcz przeciwnie – warto wykonać nawet maciupeńką rzecz, jeśli tylko sprawi to, że korzystanie z naszej witryny będzie dla użytkownika choć odrobinę wygodniejsze.

One Page Checkout dla PrestaShop – ciekawe rozwiązanie

W sytuacji, gdy opiekujemy się sklepem działającym na platformie PrestaShop, jednym z działań godnych uwagi z pewnością będzie wdrożenie w nim jednego z modułów OPC (ang. One Page Checkout), pozwalającego na wyświetlanie całego formularza zakupowego na jednej stronie.

PrestaShop w wersji 1.6 pozwala skorzystać z wbudowanej w oprogramowanie opcji OPC, jednak cechuje ją pewna duża niedogodność UX-owa, a mianowicie brak widocznych “od razu” dostępnych metod płatności. Aby można je zobaczyć, należy najpierw wypełnić formularz adresowy. Nie rozumiemy, dlaczego twórcy postanowili zaprojektować to w taki sposób. Być może za granicą coś takiego jest potrzebne, jednak na naszym rodzimym, e-commercowym gruncie to rozwiązanie jest co najmniej niefortunne.

Jeśli mimo wszystko uznamy, że proponowana metoda nie jest niczym strasznym, to…i tak będziemy musieli zmagać się z jeszcze jednym UX-owym potworkiem, a mianowicie kilkoma przyciskami służącymi do potwierdzania zamówienia – osobnymi dla każdego sposobu płatności. Nie wiemy, jak Wam, ale nam takie rozwiązanie kompletnie nie odpowiada. Jak zatem sobie z nim poradzić? Jeśli nie mamy umiejętności programistycznych, by samodzielnie dokonać niezbędnych poprawek, to odpowiedź jest prosta – musimy wybulić pieniądze na zakup jednego z modułów OPC dla Presty. Tylko który wybrać?

Moduł OPC dla PrestaShop – który wybrać?

W oficjalnym sklepie PrestaShop Addons jest dostępnych kilka interesujących nas modyfikacji. My sami zdecydowaliśmy się na kupno dodatku Knowband One Page Checkout. Dlaczego? Zaraz przejdziemy do szczegółów, choć nie będziemy ukrywać, że pierwszym z czynników, które zdeterminowały ten wybór, była cena – moduł od Knowband jest o kilkanaście-kilkadziesiąt dolarów tańszy od innych, dostępnych w sklepie, a oferuje podobną funkcjonalność, co pozostałe. Zapewne dla wielu osób są to wystarczające argumenty do tego, by zdecydować się właśnie na tę modyfikację. Przyznamy bez bicia, że my także sugerowaliśmy się przede wszystkim ceną, choć oprócz niej braliśmy pod wzgląd także kilka innych kwestii…

Zanim przejdziemy do sedna, mała podpowiedź dla wszystkich łowców okazji, zdecydowanych na ten moduł – zarówno jeśli chodzi o cenę standardową, jak i oferowaną przy okazji rozmaitych promocji, o wiele bardziej opłacalnym miejscem na jego zakup jest nie oficjalna platforma PrestaShop Addons (pamiętajmy, że cena napisana dużą czcionką to kwota netoo – kwota brutto jest widoczna pod spodem), a sklep producenta, gdzie możemy dorwać modyfikację o kilkanaście (a czasami nawet kilkadziesiąt) dolarów taniej.

Omówienie modułu Knowband One Page Checkout

Tyle o ekonomii, teraz czas przejść do rzeczy. Co właściwie oferuje nam moduł Knowband One Page Checkout?

Przede wszystkim otrzymujemy narzędzie, które sprawi, że wszystkie sekcje, potrzebne do finalizacji zamówienia, będą wyświetlały się na jednej podstronie naszego sklepu. Będą tam wyświetlane formularz adresowy, lista kupowanych produktów oraz dostępne metody wysyłki i płatności. Oprócz tego łączna kwota wartości zamówienia będzie, po ewentualnych zmianach ilości produktów w koszyku lub też po doliczeniu prowizji dla niektórych sposobach dostawy (choć tu UWAGA – w przypadku modułu od Knowband owo doliczenie prowizji np. przy płatnościach za pobraniem, jest możliwe dopiero po wykupieniu dodatkowej modyfikacji – nieco więcej o tym w dalszej części tekstu), aktualizowana na bieżąco, bez potrzeby przeładowywania strony. Dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania w naszym sklepie zrealizujemy jeden z fundamentów UX-owego kodeksu, czyli jak największą minimalizację liczby kroków, potrzebnych do realizacji zamówienia.

Instalacja

Moduł instalujemy standardowo, tak samo, jak inne modyfikacje dla PrestaShopa – wybierając z głównego menu “Moduły”, a następnie klikając polecenie “Dodaj nowy moduł” i wskazując lokalizację pliku .zip. Po instalacji i włączeniu go mamy dostęp do kilkunastu sekcji, odpowiedzialnych za rozmaite ustawienia wpływające na ostateczny wygląd strony finalizacji zamówienia.

Przegląd możliwości modułu

Wtyczka jest dostępna w języku polskim, jednak widać wyraźnie, że tłumaczeniem zajmował automat, a nie człowiek. Niektórym nie będzie to przeszkadzać (choć w przypadku niektórych fraz naprawdę trzeba mocno pogłówkować, aby domyślić się, do czego się odnoszą), ale jeśli ktoś należy do grupy purystów językowych i wszelkie dziwactwa mocno kłują go w oczy, to radzimy albo korzystać z angielskiej wersji językowej, albo czym prędzej zabrać zabrać się za poprawę tłumaczenia.

Pierwszy ekran to podstawowe opcje modułu, czyli przede wszystkim jego włączanie i wyłączanie. Oprócz tego mamy możliwość wdrożenia w naszym sklepie zakupów bez rejestracji. Jeśli wiemy, że nasi klienci będą wybierali częściej właśnie taką opcję, a nie zakładanie konta na stronie, to możemy ustawić opcję “Zakupów bez rejestracji” jako domyślnie zaznaczoną w formularzu zakupowym. Dostępna jest też funkcja tworzenia konta dla każdego klienta dokonującego zakupu w sklepie (nawet tego, który wybrał zakupy bez rejestracji, jednak korzystania z takiego rozwiązania raczej nie polecamy) oraz możliwość wyłączenia wyboru metod wysyłki dla produktów oznaczonych jako wirtualne.

Strona główna modułu

Drugi ekran pozwala na podstawową edycję wyglądu formularza zakupowego. Możemy tam zmienić kolor przycisku znajdującego się na stronie podsumowania zamówienia, a także dodać własny kod CSS oraz JS.

Edycja wyglądu modułu

Trzeci ekran zawiera opcje pozwalające na udostępnienie naszym klientom możliwości logowania w sklepie za pomocą konta Facebook lub Google (do tego konieczne jest utworzenie kodów id oraz kluczy bezpieczeństwa, jednak twórcy modułu załączyli dokładną instrukcję krok po kroku, co należy zrobić, aby skonfigurować wszystko prawidłowo).

logowanie przez konta FB i Google

Czwarty ekran pozwala na łatwe zintegrowanie sklepu z platformą MailChimp.

integracja z mailchimp

Piąty ekran umożliwia dokładny wybór pól znajdujących się w formularzu adresowym. Można tam określić, które spośród udostępnianych przez moduł (wśród nich znajdziemy m.in. imię i nazwisko, adres, datę urodzenia, NIP, numer telefonu czy też pole na dodatkowe informacje od klienta) mają być widoczne na stronie podsumowania zamówienia oraz czy mają być one obowiązkowe do wypełniania. Warto dodać, że możliwa jest szybka zmiana kolejności ich wyświetlania. Ponadto dostępne są opcje włączenia / wyłączenia walidacji uzupełnianych pól oraz włączania / wyłączania funkcji zapisywania adresu w celu jego późniejszego szybkiego wyboru (działa w przypadku klientów, którzy zalogowali się na swoje konto w sklepie).

pola formularza zakupowego 1

pola formularza zakupowego 2

Szósty ekran pozwala na dostosowanie wyglądu sekcji z dostępnymi w naszym sklepie sposobami płatności. Możemy tam dodać logotypy dla poszczególnych metod oraz podać ich nazwy, a także wybrać, która z nich ma być domyślnie zaznaczona na formularzu zakupowym.

płatności

Siódmy ekran oferuje identyczne ustawienia, co poprzedni, z tym, że tutaj odnoszą się one do dostępnych w sklepie form wysyłki.

wysyłka

Kolejna sekcja to po prostu wtyczka Ship2Pay, zaszyta w głównym module. Pozwala ona na wybór metod płatności, jakie będą dostępne dla poszczególnych metod wysyłki. Dzięki temu możemy np. wyłączyć płatność za pobraniem dla wybranego przewoźnika.

ship2pay

Dziewiąta sekcja pozwala na dodanie niestandardowych pól formularza zakupowego. Możemy zawrzeć tam cokolwiek, co mogłoby być potrzebne do zrealizowania zakupu lub do lepszego poznania naszych klientów. Do wyboru mamy standardowe pole tekstowe, przyciski typu radio, rozwijaną listę oraz pola zaznaczania. Można dla poszczególnych z nich podać etykietę, placeholder oraz tekst podpowiedzi. Można też ustalić, czy dane pole ma być wymagane do wypełnienia.

niestandardowe pola formularza 1

niestandardowe pola formularza 2

Następny ekran umożliwia wybór tego, co ma być wyświetlane w sekcji “Koszyk” na stronie podsumowania zamówienia. Można określić, jakie informacje mają znajdować się przy poszczególnych produktach oraz jakie kwoty mają wyświetlać się w podsumowaniu.

ustawienia koszyka

Ekran “Układ strony” pozwala na wybór ilości kolumn na stronie finalizacji zakupów, określenie ich szerokości oraz uporządkowanie poszczególnych sekcji, widocznych na stronie. Można tam też dodać dodatkową zawartość HTML, np. baner czy blok z informacjami.

układ strony

Sekcja FAQ zawiera odpowiedzi nie niektóre pytania, jednak żeby z nich skorzystać, trzeba najpierw przebić się przez ich, dość nieudolne, tłumaczenie.

faq modułu

To tyle, jeśli chodzi o przedstawienie modułu.

Czy moduł ma wady? Niestety, tak.

Współpraca z wtyczkami wysyłkowymi

Pierwszą, która może być dość dotkliwa jest trudność współpracy z niektórymi modułami wysyłkowymi. Będzie to widoczne np. w momencie, gdy dana wtyczka powinna dodawać do strony formularza zakupowego przycisk z mapką, pozwalającą na wybór punktu odbioru. Takie modyfikacje działają poprawnie z domyślnym formularzem OPC PrestaShop lub z jego standardową, 5-etapową, wersją, jednak przy tak radykalnej modyfikacji procesu składania zamówienia, jak w przypadku modułu od Knowband, mogą pojawić się kłopoty. Na szczęście pomoc techniczna twórców rozszerzenia działa dość sprawnie i bezpłatnie przystosowuje swój produkt do prawidłowego działania z różnymi modułami (choć czasami trzeba poczekać na to ok. tydzień).

Brak możliwości doliczenia prowizji do płatności za pobraniem

Kolejnym minusem jest brak współpracy z wtyczkami dodającymi prowizję przy płatnościach za pobraniem. Jedyną możliwością dodawania wybranej przez nas kwoty do zakupów opłacanych przy odbiorze jest wykupienie dodatkowej wtyczki od Knowband. Wtyczka według nas jest nieco za droga jak na swoje skromne możliwości, jednak to jedyny sposób (jeśli nie mamy umiejętności programistycznych) na wdrożenie dodatkowej opłaty za płatności za pobraniem.

Tłumaczenie

Następny minus to tłumaczenie, o którym wspominaliśmy już wcześniej. Nas nie raziło ono aż tak bardzo, ale niekiedy naprawdę trudno było domyślić się, za co odpowiada dana opcja, przez co trzeba było sięgać do angielskiej wersji wtyczki. Powoduje to, że jeśli nie znamy języka Szekspira, obsługa wtyczki może być nieco utrudniona.

Podsumowanie

To tyle, jeśli chodzi o minusy. Nasze ogólne wrażenia, jeśli chodzi o korzystanie z wtyczki, są bardzo pozytywne. Zmienia ona domyślny wygląd formularza zakupowego, sprawiając, że staje się on bardzo wygodny i czytelny dla klienta, który nie musi już skakać po wielu ekranach. Obsługa całości nie jest zbyt trudna i już po kilku próbach w zasadzie każdy powinien dostosować ekran podsumowania zamówienia do tego, co sobie wymarzył.

knowband one page checkout - wygląd strony podsumowania zamówienia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *