reCAPTCHA w formularzu kontaktowym – darmowy moduł dla sklepu PrestaShop

Problem niechcianej korespondencji mailowej (oczywiście nie mamy tu na myśli „januszowych” klientów, przed którymi chyba uchronić się nie da 😛 ) to coś, dotknęło i wciąż dotyka wielu sprzedawców internetowych, prowadzących sprzedaż za pomocą sklepu działającego na platformie PrestaShop (i nie tylko). Na szczęście istnieją metody pozwalające rozwiązać ten kłopot w dość prosty sposób. Jednym z nich jest mechanizm reCAPTCHA. Wdrożenie reCAPTCHA na stronie internetowej skutecznie ochroni nas i nasze skrzynki mailowe przed nadmiernym zalewem spamerskich wiadomości, wysyłanych za pomocą formularzy kontaktowych, a jednocześnie całość będzie przejrzysta i prosta w obsłudze dla „prawdziwego” człowieka.

reCAPTCHA – coś, co warto zainstalować w swoim sklepie internetowym

Jeśli w naszym sklepie internetowym oferujemy formę kontaktu poprzez zaimplementowany tam formularz i mamy problem z nadmierną ilością niechcianej korespondencji, to zdecydowanie warto wdrożyć reCAPTCHĘ. Pozwoli ona na przynajmniej częściową (a w niektórych przypadkach być może całkowitą) redukcję spamu, trafiającego na naszą skrzynkę mailową. Do zainstalowania w naszym sklepie PrestaShop mechanizmu reCAPTCHA posłuży nam darmowy moduł, stworzony przez PrestaSite. Jest on dostępny bezpośrednio na stronie dewelopera:

https://presta.site/prestashop-modules/24-contact-form-anti-spam-recaptcha-and-blacklist.html

Mimo swej bezpłatności, moduł w niczym nie ustępuje płatnym odpowiednikom, skutecznie wdrażając ochronę formularza kontaktowego przed spamerskimi botami.

Instalacja i konfiguracja modułu reCAPTCHA w sklepie PrestaShop

Konfiguracja modułu po instalacji (która przebiega standardowo i nie powinna sprawić nikomu żadnego kłopotu) jest bardzo prosta. Wystarczy, że przejdziemy do okna opcji, gdzie należy podać reCAPTCHA key oraz reCAPTCHA secret key. Aby je uzyskać, potrzebne jest konto Google. Jeśli je już posiadamy, należy przejść na stronę reCAPTCHA:

https://www.google.com/recaptcha/admin

Następnie w sekcji „Register a new site”, wpisujemy nazwę danej grupy kluczy (ma ona charakter jedynie porządkowy – nie będziemy jej nigdy nigdzie wpisywać), wybieramy z listy pozycję „reCAPTCHA v2” oraz „Checkbox”, a następnie podajemy domenę, na której ma działać cały mechanizm (podajemy domenę w formacie example.com, bez przedrostka „www” czy „http”).

Formularz reCAPTCHA

Tak wygląda przykładowo uzupełniony formularz.

Po odpowiednim uzupełnieniu formularza trzeba jeszcze tylko zaakceptować regulamin korzystania z reCAPTCHy i kliknąć na przycisku „Register”. Na stronie, która się wówczas załaduje, wyświetlą się wygenerowane dla nas klucze.

recaptcha klucze

Nie martwcie się – na naszych stronach nie używamy widocznych tutaj kluczy… 🙂

Należy je wprowadzić w odpowiednie miejsca w panelu administracyjnym sklepu, w oknie konfiguracji modułu.

prestashop konfiguracja modułu recaptcha

Po ich wklejeniu pozostaje nam jedynie wybór schematu wyglądu reCAPTCHy (jasny lub ciemny)

ewcaptcha kolorystyka

Po lewej – jasna wersja koorystyczna, po prawej – ciemna.

oraz rozmiaru (normalny lub kompaktowy…choć to może niezbyt fortunne określenie i bardziej pasowałby epitet “kwadratowy”).

recaptcha rozmiar

Po lewej – pole w rozmiarze „normalnym”, po prawej – w „kompaktowym”

Jeśli chcemy, możemy też wybrać domyślny język mechanizmu, choć naszym zdaniem lepiej pozostawić tutaj opcję „Default user language”, dzięki czemu dopasuje się on do narzecza użytkownika odwiedzającego naszą stronę. Dodatkowo można dodać do reCAPTCHy własny CSS, a także uzupełnić czarną listę o zakazane adresy mailowe lub domeny (oby nikt nigdy nie musiał korzystać z tej możliwości). Gdy już mamy wszystko gotowe, wystarczy zapisać wszystkie ustawienia. Od tej pory możemy cieszyć się z ochrony formularza kontaktowego w naszym sklepie, bronionego przez mechanizm reCAPTCHA.

recaptcha formularz kontaktowy w sklepie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *